Hra měla mít premiéru v první květnový den, kvůli nemoci režiséra Jana Antonína Pitínského v závěrečné fázi zkoušek ji divadelníci odložili na dnešek. První repríza bude v pátek, výjimečně už v 18:30.

Kolektivní inscenace je třetím počinem zařazeným do sezonního cyklu HaDivadla Věčný návrat – Krize budoucnosti. Události staré 50 let nahlíží jako střet dvou generací i politických směrů, západní a východní zkušenosti.

Scénář se volně inspiruje ve výjimečných filmových, literárních i divadelních dílech z konce 60. let. Cituje například z filmů Číňanka Jeana-Luca Godarda a Ukradené polibky Françoise Truffauta.

Dvaašedesátiletý Pitínský, který v minulosti v HaDivadle uvedl řadu výrazných inscenací, na novince spolupracoval s Matějem Nytrou, o generaci mladším dramaturgem. Na inscenaci se podílel také Nytrův otec Milan, jinak architekt a muzikant, a v úvodní fázi také vystudovaný scénograf Hynek Petrželka, syn Pitínského.

"Tato dvougeneračnost byla pro nás, pro celou formulaci záměrů našeho projektu, od počátku důležitá a funguje v živém vývoji především jako zdroj dalších formálních a významových posunů," uvedl Matěj Nytra.

Inscenace staví na kontrastech, divadelníci mluví o imaginativní koláži. Nejde o historickou hru, zdůraznil Nytra. Divadelníci se chtějí vyjádřit také k současnosti i budoucnosti. Evropa se jim dnes zdá podobně rozpolcená, společensky a politicky rozdělená jako v závěru 60. let.

"Chceme tudíž projektem ’68 – a také celou naší sezonou – zdůraznit, že důležité dějiny (nikdy) nekončí a je také na každém jedinci samotném, jak se ke svému okolí i zkušenostem obtištěným v (národní/evropské) paměti postaví. Zda se uzavře, anebo upřímně otevře," napsal Nytra.