Jde o originální módu, kterou lze v dnešní době normálně nosit. Zároveň se tak rozšiřuje povědomí o folkloru, řekl jeden ze zakladatelů FolklorStylu Ladislav Matuška.

Veronika Hrubá Krásná se stará o e-shop, Magdaléna Němečková dříve vyšívala kroje a pro FolklorStyl vytváří motivy. Matuška se stará o zakázky. Další tři lidé jim pomáhají šít. "Vytváříme si vlastní látky tak, abychom neohrozili podstatu kroje, žádný ornament není přesnou kopií kroje," řekl Matuška.

V roce 2016 navrhli první společenskou kolekci oblečení inspirovanou folklorem. Nyní prodávají dvě různé kolekce, a to kolekci Premium a kolekci Svéráz. "V rámci prémiové kolekce prodáme zhruba 60 obleků za rok, kolekce Svéráz se prodává více, protože oblečení není tak drahé, takže za rok prodáme asi 1000 kusů," uvedl Matuška. Lidé mají nejvíce zájem o oblečení, které stojí do 1000 korun.

Ve FolklorStylu se zabývají také zakázkovou výrobou. Naplno začala, když je v roce 2017 oslovil Svaz vinařů České republiky. "Vytvořili jsme pro ně vinařský oblek," řekl Matuška. Přidali tak do výroby i vinařské motivy.

Výrobci se inspirují v různých národopisných oblastech. Firma vyrábí textil se vzory z Kyjovska, Valašska nebo Podluží. "Ve vzorech vycházíme jak z ornamentů, tak z celých krojů. Každý kus oblečení má svůj příběh, například když jsme vytvářeli kolekci z Valašska, jeli jsme se inspirovat do Vsetína a vytvořili jsme sukni, která připomíná modrotisk. Není to klasický modrotisk, protože by byla sukně velmi drahá. Naše valašská kolekce se skládá z modré a bílé, protože valašský kroj takový vždycky byl," řekl Matuška.

Svou dílnu firma FolklorStyl přesunula z Hodonína do Brna a zájemci si její textil mohou prohlédnout v showroomu v Bratislavské ulici. "Protože jsme dílnu převzali s původními pletacími stroji, rozhodli jsme se vytvořit i pletenou kolekci, která právě vzniká," řekl Matuška.

Do dílny se chodí učit i studenti ze Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy Brno. "Jsme rádi, že můžeme díky oblečení šířit povědomí o folkloru," podotkl Matuška.

V Česku je více výrobců a návrhářů, kteří se snaží propojit lidovou tradici a současnou módu. Například firma Trika z Kyjova na webu nabízí oděvy pro "děvčice", "šohaje" i "děcka". Folklor Podluží nebo Hanáckého Slovácka inspiroval také třeba návrhářku Zuzanu Osako a její zakázkové krejčovství Tradice.