Na ražbu tunelu na Žabovřeské dohlédne socha svaté Barbory, patronky havířů

  • Foto

    redakce (socha sv. Barbory, místostarosta MČ Brno-Žabobřesky - Filip Leder)

Druhá etapa budování Velkého městského okruhu (VMO) Žabovřeská je už několik týdnů v realizaci. Dnes zástupci města a Ředitelství silnic a dálnic instalovali k tunelu požehnanou sošku svaté Barbory, patronky havířů. Bude střežit tunel pro tramvaje, který zde dělníci razí.

„Sochu sv. Barbory požehnal dnes ráno brněnský biskup Vojtěch Cikrle v katedrále sv. Petra a Pavla. Odtud putuje litinová soška o výšce 50 cm a hmotnosti 15 kg k tubusu, kde bude umístěna v ochranné schránce. Socha má ochraňovat nejen pracující dělníky, ale i techniky, řidiče a cestující, kteří budou tunelem projíždět. Barbora, jako symbol odvahy a víry. Ve Švýcarsku ji nechal vytvořit a odlít ředitel projekční společnosti Amberg Engeneering, pan Vlastimil Horák. A tak bude i tato naše žabovřeská sv. Barbora plnit svůj duchovní ochranitelský význam,“ uvedl místostarosta Žabovřesk Filip Leder (KDU-ČSL).

Stavba VMO Žabovřeská začala první etapou v roce 2018. Stavbaři nejdříve pracovali na části mezi Kníničským a Kamenomlýnským mostem. Tyto práce dokončili letos na jaře, kdy se přesunuli dál směrem k Pisárkám.

Práce nyní probíhají mezi Kamenomlýnským mostem a mimoúrovňovým křížením Hlinky. Jednou z nejvýraznějších činností této části stavby je ražba tunelu pro tramvaje, který povede skálou pod Wilsonovým lesem. „Nyní dvakrát denně probíhají trhací práce. Blížíme se ke 100 metrům tunelu, přičemž 1. června to bylo pouze 55 metrů. Připravují se práce pro výstavbu galerie. Zatím se zhotoviteli daří používat technologické postupy, při kterých není nutné omezovat dopravu. Jak dlouho tento stav vydrží, uvidíme podle situace na staveništi. Trhací práce na galerii si ale omezení dopravy vyžádají určitě,“ přiblížil ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. 

Cílem projektu je odstranit zúžení mezi dvěma již vybudovanými úseky. Podél stávající dvoupruhové silnice je vedena tramvajová trať. Úzký koridor mezi řekou a skalním masivem neumožňuje vést vedle sebe čtyřpruhovou komunikaci velkého městského okruhu společně s tramvajovou tratí. „Pracemi se zúžení odstraní a tím se zklidní doprava v celém severozápadním sektoru města až po výjezd z Husovického tunelu,“ popsal radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS).

Tyto necelé 2 kilometry silnice jsou tak nesmírně důležitou částí brněnské dopravy. Na stavbě se podílí město Brno a Ředitelství silnic a dálnic. Druhá etapa projektu vyjde přibližně na miliardu korun.

Fotogalerie: