Dělníci na stavbě začali pracovat letos v únoru a ruch je na staveništi i o víkendech a svátcích. V prosinci by totiž nový podchod měli začít využívat chodci směřující na Staré Blansko.

„Aktuálně budujeme ocelovou konstrukci a střešní plášť nad polovinou přechodu blíže k centru města, podzemní část nového podchodu v těchto místech byla dokončena na přelomu července a srpna letošního roku. V ní nyní dlaždiči pokládají žulovou dlažbu,“ popsal manažer projektu Tomáš Žák z firmy FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.

Podle něj dělníci pilně „vyšívají“ i v druhé půlce podchodu blíž ke Starému Blansku, kde vyztužují nosnou část podlahy. „Budujeme také výtahové šachty, technické sítě nebo kanalizaci pod prostorem budoucího parkoviště,” vypočítal Žák.

Kvůli zachování provozu na železniční trati, po které stále jezdí osobní vlaky na blanenské nádraží, se nový podchod buduje po polovinách. Místem po celou dobu stavby projíždějí také auta, řidiči však musí počítat se semafory a zúžením do jednoho pruhu.

Původní podchod je už od prázdnin zbouraný a na jeho místě nyní po aplikaci podkladních betonů začala růst těsnící vana, do níž se umístí nosná konstrukce podchodu.

Ten bude kvůli podzemní vodě uložený ve speciálně vyztužené železobetonové konstrukci, zajišťující jeho izolaci. Hladina podzemní vody je totiž zhruba půldruhého metru nad nejnižší částí podchodu.

Nový podchod čítá čtyři metry šířky a 38 metrů délky, schodiště na obou stranách doplní také výtahy až pro 15 osob, každý s nosností 1150 kilogramů navržený tak, aby se do výtahové kabiny vešla i nosítka záchranářů.

„Výtahy budou mít vlastní záložní generátory, které zajistí provoz i při výpadku elektrické energie. Bezpečnost v podchodu i jeho okolí bude hlídat také osm kamer,” přiblížil Marek Štefan z investičního oddělení blanenské radnice.

„Věřím, že nejobtížnější část stavby, kdy jsme se museli vypořádat se všemi inženýrskými sítěmi vedoucími podchodem, páteřním přivaděčem vodovodu, optickými sítěmi, kanalizační šachtou a podobně, je za námi. I když je harmonogram napnutý, počítáme s tím, že práce ukončíme do 9. prosince,” upřesnil Žák.

Právě od prosince by totiž měla začít fungovat nová spojnice nad tratí, přemostění na Staré Blansko. Obnovit by se ale měl také provoz na železniční trati. „Počítáme s tím, že na trati Brno-Česká Třebová se v úseku mezi Brnem a Blanskem plně obnoví vlakový provoz od 11. prosince,” potvrdil Martin Hofírek ze Správy železnic, která finišuje s modernizací trati včetně rekonstrukce tunelů mezi Blanskem a Adamovem.

Po dokončení nového podchodu na Starém Blansku přijde na řadu také úprava okolí, rekonstrukce ulice Komenského i Rožmitálovy od mostu přes Svitavu včetně stavby nového záchytného parkoviště P+R, které vznikne na místě bývalé nádražní budovy. Pod zastřešením v Rožmitálově ulici budou osazeny stojany i cykloboxy pro cestující, kde si schovají a zamknou kola. Na druhé straně lidé najdou také nové toalety nebo zastávku MHD.