Chystaný horkovod z jaderné elektrárny Dukovany do Brna a případně i další stavby rozvodných tepelných zařízení budou patřit mezi zákonem stanovenou významnou energetickou infrastrukturu. Usnadní to zejména zajišťování pozemků potřebných pro jejich výstavbu. Změnu přinese poslanecká novela, kterou prezident Petr Pavel minulý týden podepsal. Vyplývá to z webu Pražského hradu.

O horkovodu se uvažovalo už v 80. letech, kvůli tehdejším nízkým cenám plynu nebyl ekonomicky výhodný. Důsledky ruské agrese na Ukrajinu plány změnily. S projektem počítají územněplánovací dokumentace Vysočiny, Jihomoravského kraje i přibližně čtyřsettisícového Brna. Horkovod má vést přes Oslavany, jeho trasa počítá také se dvěma tunely pod horou Holedná, jeden z nich, tunel Chochola, už je hotový, druhý je hotový zčásti.

Horkovod z Dukovan do Brna by mohl být v provozu do deseti let

Tvůrci novely z řad ODS, ANO, KDU-ČSL, STAN a TOP 09 změnu zákona zdůvodnili mimo jiné tím, že výroba tepla v Brně je nyní až z 80 procent závislá na zemním plynu. „Urychlené schválení navrhované právní úpravy již v prvním čtení přiblíží nejen město Brno k dostupnému a cenově přijatelnému teplu z jaderné elektrárny Dukovany,“ uvedli.

Návrh podpořil už dřív například Svaz průmyslu a dopravy ČR

„Rozšíření vybraných staveb energetické infrastruktury a uvedení konkrétní stavby teplovodu z Dukovan do Brna v příloze přispěje v dílčích krocích povolovacího řízení a v oblasti zajištění majetkových práv k pozemkům potřebným pro realizaci stavby benefity, které mohou vést k urychlení výstavby,“ stojí v jeho stanovisku.

Desítky let starý záměr oživila loni situace na trhu s plynem i obavy o jeho dostupnost

Městská společnost Teplárny Brno a energetická společnost ČEZ uzavřely memorandum o spolupráci na přípravě horkovodu 20. června. Novela nového stavebního zákona, kterou Senát dostal ze Sněmovny k projednání, počítá s tím, že část horkovodů bude patřit mezi takzvané vyhrazené stavby. Znamená to, že je bude povolovat nově zřizovaný Dopravní a energetický stavební úřad.