Vládní rozhodnutí o zastropování ceny plynu i pro dopravní podniky ulevilo starostem brněnského dopravního podniku. Polovina autobusové flotily, což je 160 vozidel, totiž jezdí na stlačený zemní plyn a bude moct jezdit i nadále a nebude nutné autobusy staré jen několik let odstavovat, potvrdil generální ředitel podniku Miloš Havránek. Cenový strop je stanovený na 3000 korunách za jednu MWh.

Už letos není pro podnik situace úplně jednoduchá. Sice má cenu zafixovanou do konce roku, avšak kvůli potenciálnímu nedostatku plynu, který hrozil během roku, o víkendu plynové autobusy odstavil a maximálně využíval naftové. A v krizové variantě vedení podniku uvažovalo o tom, že bude muset do budoucna s provozem plynových autobusů skončit a jezdit jen s naftovými. "Jsme rádi, že k tomu nedojde a nebudeme se vracet do doby před deseti lety a znečišťovat ovzduší," řekl Havránek. Dobrá zpráva je to podle něj jak pro obyvatele města, tak pro město samotné, které nemusí sahat do rozpočtu, aby pokrylo náklady na plyn, jehož cenu vyhnala nahoru ruská agrese na Ukrajině.

Nyní musí ještě podnik vyřešit, jak plyn nakoupit. Do výběrových řízení se během roku nikdo nepřihlásil. Minulý týden podnik poprvé vstoupil přímo na burzu, ale ani tam se nepodařilo dojednat kontrakt. Minimální roční spotřeba plynových autobusů v Brně je 60.000 MWh.

Situace na trhu s plynem i elektřinou se na podzim postupně zlepšuje. I přes zastavené dodávky z Ruska do Evropy cena plynu od konce srpna, kdy dosáhla extrémního maxima, klesá. A zásoby se naopak zvyšují. Podle webu Kurzy.cz dnes jedna MWh plynu stojí na burze 3134 korun, což je nejméně od začátku července. Letos v lednu a v únoru před začátkem války se cena pohybovala mezi 1000 a 1500 korunami, až do jara 2021 se předtím dlouhodobě pohybovala pod 500 korunami.

Dopravní podnik po letošních zkušenostech nadále usiluje o to, aby autobusy ve městě jezdily na alternativní pohony, jako je bioCNG, tedy plyn získaný například z čistírny odpadních vod, či na vodík.