Škoda Group už dodala Jihomoravskému kraji 36 ze 37 objednaných nových elektrických vlaků, poslední by měla dodat do konce června. Většina z vlaků už jezdí na linkách z Brna směrem do Tišnova, Blanska, Křenovic a také směrem na jih do Břeclavi s odbočkami do Hustopečí a Židlochovic. Od 1. července už by se neměli cestující na těchto linkách setkávat se starými vlaky, řekl novinářům krajský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Jihomoravský kraj je jediný v Česku, který se rozhodl koupit vlaky do svého vlastnictví a poskytuje je dopravci, aktuálně Českým drahám. Budou s nimi jezdit do konce příštího roku a poté s nimi bude jezdit dopravce, který vzejde z výběrového řízení. „To chceme připravit tak, abychom ho vyhlásili do konce letošního roku,“ řekl Crha.

Kraj za vlaky zaplatil zhruba 6,5 miliardy korun, 85 procent částky získal z evropských dotací

Díky tomu postupně zmizely z jihomoravských tratí 50 let staré elektrické jednotky řady 560 a také osobní vozy s koženkovými sedadly, kterým se přezdívá kvůli místu výroby v bývalé NDR Honecker podle komunistického politika Ericha Honeckera, který v 70. a 80. letech stál v čele východního Německa.

Škoda měla vlaky dodat původně do konce loňského roku, ale kvůli dopadům pandemie covidu a války na Ukrajině se výroba zpozdila. Kraj se s výrobcem domluvil na úpravě smlouvy tak, aby byly vlaky dodané a předané do majetku kraje do konce letošního června. Výrobce také zajišťuje pro kraj plný servis vlaků po dobu jejich životnosti, což je 30 let. „Zajišťujeme ho ve spolupráci s Českými drahami v Brně,“ řekl místopředseda představenstva Škody Tomáš Ignačák.

Také díky Českým drahám se podařilo zajistit provoz v první polovině roku

ČD totiž měly zajištěnou zálohu starších vozů a lokomotiv, které mohou nyní odstavit. „Musím také poděkovat všech našim technikům a odborníkům, kteří už několik týdnů pracují doslova nepřetržitě, aby jednotky vykonaly potřebné zkoušky, zkušební jízdy a získaly příslušné dokumenty před uvedením do provozu. Naplno pracují několik týdnů také naši technici v údržbě, aby jednotky vyladili pro zahájení pravidelného provozu. Bez obrovského úsilí všech našich zaměstnanců a bez velkého know-how Českých drah by bylo splnění příslušných termínů a rozježdění Moravií od Škoda Group po jižní Moravě do června nemožné,“ uvedl v tiskové zprávě člen představenstva ČD Jiří Ješeta.

Vlaky jezdily posledního půl roku ve zkušebním provozu a za tuto dobu se podle kraje i výrobce podařilo odstranit technické problémy, k nimž patřilo například neotevření dveří na zastávce v oblouku.

Z 37 vlaků je šest jednotek dvouvozových a 31 čtyřvozových, jsou nízkopodlažní a plně klimatizované. Škoda vyrábí tyto vlaky v různých modifikacích přes deset let a České dráhy je provozují pod obchodním názvem RegioPanter na osobních vlacích a InterPanter na rychlících.