Brno sází na využití vodíku. Jako první přijde na řadu testování elektrobusu

Symbióza univerzit a městských firem s využitím mezinárodních zkušeností umožní komplexní využití vodíku v jihomoravské metropoli.

  • Foto

    ilustrační - Solaris Bus & Coach

Vodíková energetika byla ještě nedávno hudbou budoucnosti. Nyní je to způsob, jak získávat nízkouhlíkovou elektřinu a teplo. Brno chce skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností.

Má tak být městem, kde vznikne Evropský institut pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice a které dokáže vodík využívat komplexně, především v energetice či dopravě, a tím i při ochraně životního prostředí.

Brněnští radní proto ve středu schválili Memorandum o spolupráci na projektu Využití vodíku ve městě Brně. Jeho signatáři jsou město Brno, Vysoké učení technické v Brně, Teplárny Brno, Dopravní podnik města Brna, SAKO Brno a Symbios Funding & Consulting GmbH.

„Mezi teplárnami a dopravním podnikem je již dohodnuta spolupráce při využití vodíku. Teplárny zajistí jeho výrobu třeba při spalování štěpky a DPMB ho využije jako palivo pro MHD,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek připomněl, že městský dopravce má 160 autobusů na stlačený zemní plyn, což je nejvíc v ČR. „Provozujeme vlastní plničku na CNG, která je jednou z nejkapacitnějších ve střední Evropě. A disponujeme 139 trolejbusy, což je v rámci republiky nejvíc. Páteřní doprava je tramvajová, elektrický pohon mají i lodě na přehradě. Trend ekologické dopravy nás dlouhodobě zajímá, proto jakékoliv další možnosti fungovat bezemisně vítáme,“ uvedl Havránek.

Konkrétním a nejbližším projektem je spolupráce při testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. „Zapojí se do něj město, Škoda Electric, která dodá vozidlo, společnost ORLEN Unipetrol RPA, jež vybuduje plnicí stanici, a dopravní podnik. Ten nasadí vůz do provozu,“ upřesnil náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Škoda Electric podle něj připraví technické řešení, vývoj, výrobu a homologaci vozidla. Zajistí proškolení řidičů i servisního personálu dopravního podniku a seznámí hasiče z dopravního podniku s bezpečnostními riziky při provozování vozidla. Bude se také podílet na pravidelné údržbě vozu včetně odstranění vzniklých závad a dodávek náhradních dílů pro opravy.

„Společnost ORLEN Unipetrol v rámci spolupráce uvede ještě v letošním roce do provozu první vodíkovou plnicí stanici na území statutárního města, a to v ulici Kaštanová,“ dodal Hladík.