Železniční spojení druhého a třetího největšího města Česka, tedy Brna a Ostravy, po staré a pomalé jednokolejné trati potrvá ještě nejméně deset let. Vyplývá to z informací, které poskytl mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. Dokončení dvoukolejné trati mezi Brnem a Přerovem pro rychlost 200 kilometrů za hodinu předpokládá v roce 2031, přestože studie proveditelnosti byla hotová v roce 2015. Stavba prvních dvou úseků z pěti má začít v roce 2024. Se stavbou vysokorychlostní tratě z Modřic do Šakvic, která se začala připravovat o několik let později, přitom SŽ počítá od roku 2025.

Koncem třetího desetiletí se tak z Brna na Ostravu může jezdit po jedné koleji s četnými výlukami, zatímco na jih od Brna se bude jezdit po čtyřech kolejích rychlostmi přes 200 kilometrů za hodinu.

V roce 2015 železničáři mluvili o zahájení stavby trati z Brna do Přerova v roce 2018, o dva roky později se hovořilo o začátku stavby v roce 2021.

"Podle studie proveditelnosti se mělo stavět především v letech 2021 až 2025. Termíny uvedené ve studii byly stanoveny s předpokladem bezproblémového průběhu přípravy staveb. Už samotné soutěže na zpracování záměrů projektu a dokumentace pro územní řízení však provázely komplikace v podobě přezkumného řízení soutěží tří staveb antimonopolním úřadem, kdy jeden z uchazečů úmyslně obstruoval, což vedlo k prodloužení výběrového řízení. Přezkumné řízení probíhalo od roku 2016 do konce roku 2017, poté začaly práce na dokumentacích pro územní řízení," uvedl Gavenda.

Další zdržení přípravy nastalo podle něj při zpracování dokumentací a odhadů nákladů na stavbu. Na konci roku 2018 SŽ zjistila, že překročila předpokládané náklady ze studie proveditelnosti. "Proto se zastavilo zpracování dosud neukončených dokumentací a v letech 2019 až 2020 se kvůli úsporám měnila technická řešení a zapracovávala se do aktualizací záměrů projektů," uvedl Gavenda.

Nejdál je příprava úseku z Nezamyslic do Kojetína. Územní řízení by mělo skončit v říjnu a zpracovává se dokumentace pro stavební povolení. Stavba by mohla začít v únoru 2024. Ve stejném roce by měla začít stavba úseku z Kojetína do Přerova, pro který se projednává technické řešení za zrušené přejezdy u Kojetína a Chropyně. Pro úseky z Blažovic do Vyškova a z Vyškova do Nezamyslic se aktualizuje dokumentace pro územní rozhodnutí. Stavba by měla začít v roce 2025. Nejpozději se má začít stavět úsek z Brna do Blažovic, v roce 2026.

Úroveň spojení půlmilionových aglomerací dlouhodobě neodpovídá poptávce cestujících. Kvůli nízké kapacitě trati volí lidé pro trasu z Vyškovska do Brna často osobní automobilovou dopravu, což komplikuje i příměstskou dopravu v okolí Brna. Dálnice D1 tak bývá u Brna ucpaná, i když se na ní nestaví a neblokuje ji žádná nehoda.