Brněnský dopravní podnik vypsal výběrové řízení na dodávku 30 krátkých parciálních trolejbusů, tedy vozů umožňujících jízdu i mimo trasy s trolejovým vedením. Cena činí 780 milionů korun a součástí dodávky je možnost koupě dalších 30 vozů. Trolejbusy má podnik odebírat v letech 2020 až 2022. Postupně jimi nahradí veškeré vozy typu 14Tr a část vozů 21Tr, řekla ČTK mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Zda se kvůli chystanému otevření nové trati z Novolíšeňské na Jírovou zvýší počet provozovaných vozů, není zatím jasné. V podniku se diskutuje o potřebném množství trolejbusů.

Parciálních trolejbusů, které mohou jet i na alternativní pohon – třeba baterie – mimo troleje, má Brno zatím deset. Jezdily zatím nejvíce na lince 32 kvůli výluce. V současnosti jezdí na linkách v severní části města.

Původně podnik předpokládal v současné zakázce kromě koupě 30 vozů sjednání opce pouze na dalších deset vozů. Posléze ale jejich počet ztrojnásobil. "Je to kvůli tomu, že příprava výběrového řízení a výběr samotný je časově náročný. Takto můžeme v případě potřeby rychleji nakoupit více trolejbusů," uvedla Tomaštíková.

Podnik chce také obnovit trolejbusový park co nejrychleji poté, co se stala letos 1. dubna vážná nehoda a jeden z trolejbusů 21Tr narazil patrně kvůli technické závadě do protijedoucí tramvaje. "Nic jsme určitě nezanedbali, máme nejpropracovanější systém oprav a údržby v Česku. Tento typ trolejbusů je však morálně zastaralý a objevují se komentáře, že máme nejstarší vozový park, což je pravda. A používání nových náhradních dílů přináší paradoxně větší rizika, než měl starý vůz," uvedl dříve generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Aktuálně podnik provozuje 162 trolejbusů výhradně od výrobce Škoda, a jedná se tak o největší trolejbusový provoz v republice. Dva nejstarší vozy pocházejí ještě z konce 80. let a jsou po několika generálních opravách. Nejnovějšími vozy jsou právě parciální trolejbusy 31Tr, které začaly jezdit loni.